• Wanneer 24 mei 2019 t/m 23 juni 2019 (Europe/Amsterdam / UTC200)

Het Veenkoloniaal Museum biedt leerlingen van de Winkler Prins Scholengemeenschap de ruimte om bij ons als gastconservatoren een eigen expositie in te richten. De Joodse gemeenschap in de Groninger Veenkoloniën was zeer divers van samenstelling. Wie de leerlingenlijsten van de RHBS erop nakijkt, ziet dat velen al voor de holocaust waren verhuisd. Na het volgen van een opleiding aan de RHBS vertrokken velen, evenals hun klasgenoten, naar Amsterdam of Rotterdam. De kansen voor hoger opgeleiden waren daar immers groter. Maar naast de beter gesitueerden en hoger opgeleiden was er een grote groep die als middenstander actief was.

De leerlingen van de Winkler Prins Scholengemeenschap gaan op zoek naar de Joodse inwoners. Wat deden ze, waar gingen ze naar school en bleven ze na hun studie in de regio? Allemaal vragen waar de leerlingen mee aan de slag gaan. Ze zoeken in kranten, bestuderen diverse bronnen. Stellen vragen aan tijdgenoten en het resultaat is uiteindelijk een tentoonstelling over het Joodse leven tussen de beide Wereldoorlogen in de Veenkoloniën. De tentoonstelling wordt op een vrijdagmiddag geopend door de leerlingen zelf. Ook zullen ze gedurende de maand juni rondleidingen verzorgen door hun eigen tentoonstelling.