• Wanneer 22 oktober 2017 t/m 04 februari 2018 (Europe/Amsterdam / UTC200)

Dit viert het museum met twee exposities; over Geert Hendrik Streurman en over de moderne Ploeg

Een dubbelexpositie

In 2018 is het honderd jaar geleden dat de Groningse kunstenaarskring De Ploeg is opgericht. Dit viert het Veenkoloniaal Museum met twee exposities; over Geert Hendrik Streurman en over de moderne Ploeg. Ook zijn dan de nog nooit eerder getoonde oprichtingsnotulen (cahier 1918-1922) van De Ploeg te zien, die zij in het kader van onze samenwerking beschikbaar stellen.

De Ploeg werkt door

De Ploeg werkt al honderd jaar door! Vaak wordt de nadruk gelegd op de vroege periode van de kunstenaarskring. Hier wil het Veenkoloniaal Museum verandering in brengen met een grote wisselexpositie waarin de huidige Ploegleden hun belangrijkste werk tonen.

Geert Hendrik Streurman

Geert Hendrik Streurman (1892-1976) was een van de eerste leden van De Ploeg en zat zelfs enkele jaren in het bestuur. Hij heeft het grootste gedeelte van zijn leven gewoond en gewerkt in Veendam, waar hij het Veenkoloniaal Museum heeft opgericht en een belangrijk promotor van het culturele leven was. De expositie toont de hoogtepunten uit het oeuvre van Streurman. Het Veenkoloniaal Museum heeft veel schilderijen en tekeningen van Streurman in de collectie en beschikt ook over zijn dagboeken, waardoor een goed beeld kan worden gevormd over Streurman als kunstenaar en persoon.