• Wanneer 25 oktober 2018, 20:00 - 21:30 (Europe/Amsterdam / UTC200)

Het Veenkoloniaal Museum is in de tweede week van november te gast in het Mencendorfa nams museum te Riga en uitgenodigd bij de activiteiten in het kader van het 100-jarig bestaan van de Republiek Letland. Sinds 2006 werkt het Veenkoloniaal Museum aan het versterken van de historische banden die er waren. De kokle is een muziekinstrument dat in de landen rond de Botnische golf en de Golf van Riga zijn oorsprong vindt en er anno 2018 nog altijd razend populair is. Ook de Veenkoloniale zeelieden die in de 18de en 19de eeuw in Riga kwamen zullen dit instrument gehoord hebben. Het muziekinstrument lijkt in de verte op een de Oostenrijkse citer, maar is qua klank onvergelijkbaar. Kokle, is het Letse woord voor hout. De kokle als muziekinstrument is een eenvoudig snaarinstrument die voor ons gevoel in de middeleeuwse muziektraditie hoort en dat kan klopt. Er zijn archeologische vondsten uit de vroege Middeleeuwen bekend. Het verspreidingsgebied loopt vanaf Zweden via Finland en de Baltische Landen naar een deel van Rusland. Dina Liepa zal samen met de Letse accordeonist Baiba Indrēvica diverse Letse liederen ten gehore brengen.