• Wanneer 17 februari 2024, 14:00 - 16:00 (Europe/Amsterdam / UTC100)
  • Agenda-item aan agenda toevoegen iCal

In 2 Spraak zetten we in het Veenkoloniaal Museum Veendam het huidige Afrika centraal op het gebied van mode en cultuur. .Er zijn zeer bijzondere en  mooie 'Made in Africa' stoffen te krijgen. Stoffen die vaak symbolisch een verhaal vertellen en meestal van natuurlijke stoffen zijn gemaakt.

Odilia Anyachi Okonga, oprichtster van de Internationale Afrikaanse School (IAS) is de gastcurator van onze wisseltentoonstelling Afrika ontdekken in textiel - de tentoonstelling die mensen in ons museum en onze gemeenschap aan het praten heeft gebracht.
Tijdens deze lezing duikt ze dieper in de realiteit van een speciale stof: Kanga (of Leso). Kanga is al sinds mensenheugenis een beroemde stof langs de Oost-Afrikaanse kust. Kanga kan worden aangeduid als de doek die praat. Ja, deze stof heeft de kracht om relaties op te bouwen of te vernietigen, conflicten in de samenleving op te lossen en winnaars te maken in de politiek.
Odilia zal ingaan op de geschiedenis en oorsprong van Kanga, de evolutie, de culturele aspecten, de waarde en het gebruik van deze beroemde doek.