• Wanneer 07 november 2023, 19:30 - 22:00 (Europe/Amsterdam / UTC100)

De periode 1910-1940 was een tijd van grote veranderingen in de maatschappij en dat had zijn weerslag op de kunst en de architectuur. Nieuwe vormgeving, nieuwe inspiratiebronnen en nieuwe leefgewoonten volgden elkaar in snel tempo op. Hoe herkent men Art Deco? Wat waren de maatschappelijke omstandigheden waarin deze kunstvormen tot bloei konden komen? Historicus Frederik Erens neemt u mee in de zeer diverse wereld van de architectuur en toegepaste kunst van de interbellumtijd, in Europa, Nederland, en in het bijzonder de provincie Groningen.

Deelnamekosten aan deze driedaagse cursus bedraagt € 75,- p.p. (incl. koffie/thee), opgave via de mail:
strikkers@veenkoloniaalmuseum.nl

1E BIJEENKOMST 7 NOVEMBER:
De ontwikkeling van de Art Deco in Europa en in de Verenigde Staten.

2E BIJEENKOMST 14 NOVEMBER:
Amsterdamse School en Haagse School in Nederland; de Amsterdamse School in Groningen.

3E BIJEENKOMST 21 NOVEMBER:
Art Déco langs de Noordzee en Oostzeekust: De Noordduitse steden en de Baltische landen.

Drs. Frederik Erens (1970) studeerde aan de Rijksuniversiteit Utrecht politieke en Oost-Europese geschiedenis. Tevens is hij werkzaam als reisleider voor cultuurreizen en bestuurslid van de Nederlands-Baltische Vereniging.

Foto: Chris Lebeau, wandschildering in de trouwzaal van het voormalige stadhuis in Amsterdam. Foto: Frederik Erens