Bezoek aan museumschip Familietrouw
Het Veenkoloniaal Museum bezit sinds 1994 de in 1894 te Stadskanaal gebouwde spitse praam Familietrouw. Het schip bezit altijd nog de originele roef (woonkamer) met kooien (bedden).

Voor schoolgroepen is het bezoek aan dit schip een belevenis. Ooit woonden aan boord van dit schip een vader en moeder met acht kinderen. Aan boord vertellen we in het ruim het verhaal van de oude turfvaart en de binnenvaart. Daarna splitsen we de groep waarbij een deel tekst en uitleg krijgt bij de motor en een deel tekst en uitleg in de roef. Na 15 minuten wordt gewisseld. Omdat de woonkamer erg klein is adviseren we om de groepen niet groter te maken dan 20 leerlingen.

Kosten per leerling/docent  € 1,50 (maximaal 20 leerlingen).

Het schip vaart nog steeds en kan op een door u gewenste locatie aanmeren.

Ook bieden we de mogelijkheid om met ons museumschip De Familietrouw (www.familietrouw.nl) naar een locatie in de buurt van uw school te varen. Aan boord van de Familietrouw vertellen we het verhaal van de oude turf- en binnenvaart. Bovendien kunnen de kinderen een oude scheepsmotor uit 1942 bekijken en de nog originele roef (woonkamer) uit 1894. Op ons in 1894 te Stadskanaal gebouwde museumschip woonden ooit een vader en moeder met acht kinderen op een oppervlakte van niet meer dan drie bij drie meter!

Komst museumschip Familietrouw naar een door u te bepalen locatie langs een bevaarbaar kanaal  € 1,50 per leerling (minimaal 50 leerlingen, tip voor kleine scholen: Werk samen met scholen in uw omgeving en attendeer ze op de mogelijkheid van de komst van een oud turfschip).

Op onze website staat ook een lesbrief over de Familietrouw. De Lesbrief (pdf hier te downloaden) is geschikt voor groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs. Wilt u meer informatie neem dan vrijblijvend contact met Hendrik Hachmer via hachmer@veenkoloniaalmuseum.nl of telefonisch via 0598-364224