• Wanneer 28 oktober 2018 t/m 06 januari 2019 (Europe/Amsterdam / UTC100)
  • Agenda-item aan agenda toevoegen iCal

De in 1956 te De Bilt geboren kunstenares Carole van Wees heeft portretschilderen tot haar passie gemaakt. Niet zo maar portretten, maar portretten ten voeten uit, op ware grootte of zelfs groter. Carole volgde van 1974 tot 1977 een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Arnhem en een vervolgopleiding aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Ze is lid van de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae te Amsterdam.

Tijdens haar bezoek aan de Groninger Veenkoloniën en het Veenkoloniaal Museum raakte Carole onder de indruk van de culturele bevlogenheid van de in haar ogen soms te bescheiden Veenkolonialen. Wat een activiteiten en wat een reuring, en dit alles gedragen door meer dan enthousiaste mensen. Die verdienen het om te worden geportretteerd, was het motto. Maar is dat nu wel nodig? Dat is toch pronken met eigen veren? Nee, wees zo trots als een pauw! Dit alles ten voeten uit. Met deze expositie maakt Carole een statement. Voor eens en voor altijd maakt ze de Groninger Veenkoloniën tijdelijk het middelpunt van de aarde en wordt er ook eenmalig ‘Het Veenkoloniaal Wereldtijdschrift’ uitgegeven. Hierin onder meer een interview met de directeur van het Veenkoloniaal Museum door Rudi Kagie. Ook komen alle tentoongestelde Veenkoloniale portretten met begeleidende tekst in deze krant. Daarnaast een (gedroomd) interview door Carole van Wees met de legendarische Poolse filosoof, schrijver, fotograaf en schilder Stanislaw Witkacy (1895-1939), wiens theorie over portretkunst haar bijzonder intrigeert.