• Wanneer 05 februari 2020, 20:00 - 22:30 (Europe/Amsterdam / UTC100)

In de laatste oorlogsjaren begon Herman Verlee, de glazuurvirtuoos van de PZH, aan voor Nederland unieke experimenten met edelmetaallusters. Daarbij werd op voorgeschilderd en gestookt plateel in een speciale nabrand op 800 graden Celsius, naar ook een speciaal door hem als geheim bedoeld recept, een prachtige metaalglans bereikt. Malaga van het eind van de 15e eeuw. Verlee’s assistent Jan van Kersbergen maakte in schriftjes notities over diens glazuuronderzoek. Chemicus en verzamelaar Bert Jan Baas analyseerde die notities en in een interessante industrieel-archeologische proef samen met keramiste Anneke Lutz realiseerde hij in 2013 een eerste, succesvolle proef.

Werkend als biochemicus aan de universiteit van Austin, Texas zette hij op de plaatselijke Art School zijn research naar deze reductieglazuren voort. Terug in Nederland begon hij in juli 2019 bij de aardewerkfabriek Royal Goedewaagen aan proeven met de door hem ontwikkelde recepten. Daartoe stelde de fabriek hem biscuit (eenmaal gebakken aardewerk) beschikbaar. Een verrassende 'oogst' aan metaallusters is het resultaat. Op onze tentoonstelling Noordewerk zijn daarvan de eerste resultaten te zien.

Entree € 6,00 p.p.
Museumkaart, ICOM, Vereniging Rembrandt en Vrienden v/h Museum gratis