• Wanneer 28 september 2024, 10:00 - 15:30 (Europe/Amsterdam / UTC200)

Schilderworkshop Een ode aan de Veenkoloniale vrouw
(Foto: Olga Bijzitter, Wonderful Promise)

Inclusief lunch en museumrondleiding door de expositie Een ode aan Veenkoloniale vrouw door kunstenares Diane Brodie.
Data 28 september 2024 vanaf 10:00 uur.
Kosten: € 75,-, verplicht aanmelden vooraf via strikkers@veenkoloniaalmuseum.nl, uiterste aanmelddatum is 23 september.

De workshop is themagericht, met een 2,5 uur durend ochtendprogramma (10.00 12.30 uur), pauze en een 2 uur durend middagprogramma (13:30-15:30 uur). Lunch wordt verzorgd en zal als onderdeel van de workshop worden aangeboden.

De dag begint met een rondleiding door de expositie 'Een ode aan de Veenkoloniale vrouw' waarbij gekeken wordt naar context, compositie en kleurgebruik. Daarnaast ontvangen de deelnemers een document met een toelichting m.b.t. kleuren mengen en compositie.
Daarna maken de deelnemers een schilderij n.a.v. een kunstwerk uit de expositie. Er wordt gewerkt met behulp van een fotokopie van één (of meerdere) schilderijen. Extra fotokopieën kunnen indien nodig ter plekke gemaakt worden. Deelnemers kunnen zelf ook een eigen foto gebruiken van een inspirerende vrouw in hun omgeving en deze verwerken in de context van de expositie.

Tenslotte worden de werkstukken met de groep besproken. De deelnemers nemen hun eigen kunstwerken die middag nog mee naar huis.

Over Diane Brodie, Gateshead (UK)
Van 2011-tot 2017 volgde ik de vakopleiding en de masterscholing aan de Klassieke Academie voor Beeldende Kunst in Groningen. Na het behalen van mijn Master Diploma (schilderkunst) werd ik lid van AKKA, de Alumnivereniging van Kunstenaars van de Klassieke Academie. Actief in de expositiecommissie was ik betrokken bij diverse tentoonstellingen in Cultureel Centrum VanBeresteyn. Daarnaast werkte ik aan het museale project ‘Groningen-Riga, De Klassieke Verbinding’, een 4 jaar durende samenwerking tussen AKKA, het Veenkoloniaal Museum en het Mencendorfa nams Museum in Riga (Letland). Sinds 2016 ben ik artistiek begeleider van amateurschildersclub Pictura in Delfzijl.

Mijn schilderkunst is vaak geïnspireerd op verhalen uit het verleden waarbij feiten en fantasie door elkaar kunnen lopen. Als deelnemer aan de expositie ‘Ode aan de Veenkoloniale Vrouw’ in het Veenkoloniaal Museum heb ik me laten inspireren door mensen, historische feiten en museumstukken.
Als kunstenaar deel ik graag mijn praktijkkennis. Ik verheug me dan ook op de workshop die zal aansluiten op de expositie over bijzondere Veenkoloniale vrouwen.