Museumschip Familietrouw

De Familietrouw is het oudste, nog in originele staat verkerende schip in de provincie Groningen en nog helemaal 'zeilwaardig'. Het schip is opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten.

In 1994 verwierf het Veenkoloniaal Museum te Veendam van de familie Ploeg uit Oosterbeek de uit 1894 daterende spitse praam Familietrouw. Voorwaarde voor deze schenking was dat het Veenkoloniaal Museum het schip in originele staat zou behouden. In het zelfde jaar werd het schip voor het uit 1799 daterende Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela afgemeerd en vormt het een monumentaal geheel.

Is de Familietrouw dan zo’n bijzonder schip, er zijn immers genoeg ‘Bruine vloot’ schepen? Inderdaad, het schip is zeer bijzonder. Van dit type zijn er in Nederland nog geen vijf meer over, maar het meest bijzondere is dat het schip zich nog in behoorlijk authentieke staat bevindt. Natuurlijk is er in die meer dan honderd jaar wel het één en ander veranderd aan het schip, maar het ruim is nog steeds niet verbouwd ten behoeve van de recreatie. Aan boord vindt u geen nieuwe kooien of een bar, nee, de Familietrouw bezit nog steeds de originele roef uit 1894, kompleet met een paar kleine kooien. Het ruim is nog steeds een ruim. Klaar om eventueel honderden turven te laden.

Is er nog iets bekend over de geschiedenis? Een deel wisten we te achterhalen. Het schip liep in 1894 te Stadskanaal van stapel. In 1900 werd het schip voor het eerst gemeten en droeg het de naam Geertje. In 1914 ging ze als Jacoba door het leven. Familie G. Schonewille doopte het schip in de jaren twintig twintig uiteindelijk 'Familietrouw'. De naam die het schip nog steeds draagt. De laatste schipper die nog met het schip beroepsmatig turf vervoerde was schipper Muskee uit Hoogeveen. Eind jaren 60 kwam het schip in handen van schipper Veen uit Zwolle. Hij gebruikte de Familietrouw als bijboot voor zijn zand- en grinthandel.

In 1976 werd het schip als oud ijzer in Akkrum gekocht en door de familie Ploeg uit Oosterbeek omgetoverd tot een varend monument. Niet voor niets kreeg het schip tijdens de Strontrace van 1983 de eerste prijs als het meest originele schip van het deelnemersveld.

1929, hout lossen bij de houtzaagmolen van Middendorp aan de Schipsloot te Wolvega.

Een meetbrief uit 1929

In 1954 werd voor de laatste maal met turf gevaren. De foto werd genomen op de Hoogeveensevaart. Voor op het dek staan vader en zoon Muskee.